Projekt Czech LIFE (LIFE 14 CAP/CZ/000001) je zaměřený na posílení kapacit národního kontaktního místa. Partnerem projektu je ČSOP Salamandr se sídlem v Rožnově pod Radhoštěm.
AKTIVITY A VÝSTUPY PROJEKTU
A1 Poskytnutí technické asistence věcným odborům při přípravě integrovaných projektů
Cílem aktivity je informovat vedení ministerstva a příslušné věcné odbory a resortní organizace o integrovaných projektech programu LIFE, poskytovat podporu předkladatelům integrovaných projektů.
- výstupy: informace pro vedení MŽP a příslušné věcné odbory, dopis resortním organizacím, seminář o integrovaných projektech LIFE. Průběžně probíhá konzultace s předkladateli integrovaných projektů, byl ustanoven přípravný výbor pro přípravu IP LIFE. Byly předloženy 2 koncepty IP.
- plánujeme: aktivita je z hlediska výstupů dokončena, probíhá konzultační činnost.
A2 Posílení systému národního kofinancování
Prostřednictvím této aktivity se snažíme více motivovat žadatele k předkládání projektových žádostí a zvýšení čerpání z programu LIFE ve prospěch příjemců z České republiky. Snaha vede nejen ke zkvalitnění přípravy žádostí, ale také ke snížení finančního zatížení předkladatelů. Každoročně probíhá vyhlašování výzvy na národní úrovni.
- výstupy: vyhlášené národní výzvy v roce 2015, 2016, 2017 a 2018; podpora spolufinancování projektu ze strany MŽP v maximální výši 15 % z konečných celkových způsobilých výdajů a zároveň ne více než 10 mil. Kč a od roku 2016 i podpora na přípravu projektové dokumentace ve výši max. 150 000 Kč/projekt. Pro rok 2017 byl zvolen dvoukolový systém, ve kterém mohou žadatelé získat až 200 000 Kč/projekt jako podporu na přípravu projektové dokumentace. Podpora na spolufinancování projektu zůstává ve stejné výši. V roce 2018 byl zvolen odlišný způsob podávání žádosti v podprogramu Životní prostředí a Klima (v závislosti na změny vyhlášené Evropskou komisí pro rok 2018). Do podprogramu Životní prostředí se předkládaly pouze koncept na max. 10 stránek s předem stanovenou strukturou. Podpora na přípravu projektové dokumentace činí až 240 000 Kč, výše spolufinancování se nemění. Do podprogramu Klima se předkládal rovněž koncept (nepovinné) a projektový návrh (povinné). Podpora na přípravu projektové dokumentace činí až 200 000 Kč, výše spolufinancování se nemění. Vypracované analýzy bariér – Analýza bariér při přípravě projektu a Analýza bariér při implementaci projektu.
- plánujeme: pokračovat ve vyhlašování národních výzev
A3 Vytvoření online registračního systému zájemců o program LIFE
Předmětem aktivity je vytvoření online systému na webových stránkách projektu, kam se budou mít možnost bezplatně registrovat všichni zájemci o zapojení se do programu LIFE z řad libovolných subjektů. Systém bude fungovat jako databáze kontaktů s odkazem na možné spoluřešitele projektů (domácích i zahraničních) a umožní tak snadnější vyhledávání vhodných spolurealizátorů/ partnerů pro připravované projekty.
- výstupy: 1 fungující online registrační systém
- plánujeme: dokončeno, průběžná kontrola
A4 Vytvoření databáze klíčových aktérů
Cílem aktivity je vytvořit podpůrný orientační dokument pro žadatele s přehledem klíčových aktérů, na které je vhodné se obrátit se žádostí o konzultaci, povolení, případně spolupráci v případě, že se rozhodnou řešit projekt zaměřený na ochranu dané složky životního prostředí. Tato aktivita má vést k integrovanější spolupráci mezi řešiteli a stakeholdery a větší vzájemné informovanosti. Aktivita bude spočívat v rešerši veřejnosprávních orgánů a jejich kompetencí, neziskových organizací a významných podnikatelských firem, jež jsou klíčovými aktéry v oblastech ochrany životního prostředí, ve vztahu k programu LIFE.
- výstupy: 1 přehled klíčových aktérů projektů LIFE dle tematických priorit LIFE ENV, aktualizovaná verze přehled klíčových aktérů_update
- plánujeme: dokončeno, průběžná aktualizace
A5 Návrh projektových témat šitých na míru veřejným institucím
Osoby z řad potenciálních žadatelů zaměstnané ve veřejné sféře často nemají personální kapacity na to, aby v rámci své běžné pracovní náplně věnovaly čas rozboru programových dokumentů a projektových témat programu LIFE. Bude pro ně proto velkou pomocí, pokud se budou moci rychle zorientovat v prioritních tématech programu LIFE a rozhodnout, zdali v rámci jejich pracovní kompetence existují příležitosti, jež lze využít za pomocí podpory programu LIFE.
- výstupy: 1 zpracovaný seznam realizovatelných projektových témat LIFE NAT/BIO dle EVL, 1 zpracovaný seznam témat dle předmětů ochrany pro min. 3 vybrané regiony, 1 zpracovaný seznam realizovatelných projektových témat LIFE ENV/CLIMA, 1 zpracovaný seznam realizovatelných projektových témat pro akademické a univerzitní subjekty.
- plánujeme: dokončeno
A6 Revize pravidel veřejné podpory
Aktivita má za cíl zprostředkovat podporu a informace pro žadatele v oblasti veřejné podpory. Součástí aktivity je i zjištění, jakých typů projektů se veřejná podpory v rámci programu LIFE může týkat a zavedení systému, jak v takovém případě postupovat.
- výstupy: dokument „Vymezení pravidel pro poskytování veřejné podpory v rámci programu“
- plánujeme: průběžný reporting
A7 Helpdesk a manuál „Jak napsat úspěšný projekt“
Cílem aktivity je zvýšení kvality projektových návrhů prostřednictvím poskytované konzultační podpory předkladatelům žádostí.
- výstupy: vytvoření a provozování helpdesku – zřízena e-mailová adresa life@mzp.cz, webový formulář pro zodpovídání dotazů, seznam často kladených otázek (FAQ), Manuál „Jak napsat úspěšný projekt“ (verze z dubna 2016), „Jak napsat úspěšný projekt“ (verze ze září 2018) , Projektová témata a politické priority programu LIFE pro rok 2017
- plánujeme: průběžně probíhá konzultační činnost, aktualizace FAQ
A8 Překlady programových dokumentů
Cílem je zajistit překlad programových dokumentů do češtiny, za účelem usnadnění orientace v programových dokumentech a vyjasnění pravidel programu žadatelům.
- výstupy: překlady programových dokumentů – 2016, 2017, 2018
- plánujeme: dokončeno, další překlady dle aktuálních potřeb
A9 Mapování komplementárních programů a jejich propojení s LIFE
Cílem je vytvoření vazeb mezi LIFE a komplementárními programy, které budou nadále udržovány a využívány a posílit konzultační možnosti Národního kontaktního místa programu LIFE v ČR.
- výstupy: přehled programů komplementárních k programu LIFE, informativní přehled termínů výzev komplementárních programů, navázána spolupráce s OP ŽP, TC AV ČR (H2020, COSME) a TA ČR.
- plánujeme: jednání s Ministerstvem dopravy (CEF), Ministerstvem průmyslu a obchodu (TRIO aj.), Ministerstvem práce a sociálních věcí aj. Oba výše zmíněné dokumenty se průběžně aktualizují (odkazy výše zobrazují vždy aktualizovanou verzi).
A10 Školení pro zástupce národní kontaktního místa
Vzhledem k formální povaze poskytovaných služeb žadatelům se budou školení týkat zejména okruhů: veřejná podpora, zákon o veřejných zakázkách, zákon s rozpočtových pravidlech, projektové a finanční řízení, národní účetní předpisy apod. Školení bude zajišťovat externí subjekt na objednávku pracovníků MŽP. Všichni nově přijatí pracovníci budou rovněž proškoleni v oblasti programu LIFE. Toto školení bude organizovat a řídit stálý pracovník oddělení programů EU.
- výstupy: školení v oblasti programu LIFE
- plánujeme: dokončeno
A11 Spolupráce s informačními agenturami
Cílem je propagace programu zajištěním nových distribučních kanálů pro šíření informací, získání vhodného zázemí pro pořádání propagačních akcí nebo informačních seminářů pro větší počet účastníků a získání kontaktů na potenciální žadatele.
- výstupy: specifický seminář v Jihomoravském inovačním centru a další seminář tamtéž, specifické semináře uspořádané ve spolupráci s Eurocentry v Brně, Ostravě, Českých Budějovicích, semináře ve spolupráci s Úřadem vlády v Olomouci, Hradci Králové, Brně, Českých Budějovicích a Ostravě – 2016, 2017, 2018
- plánujeme: semináře/konzultační dny dle aktuálních potřeb/zájmu
A12 Řízená komunikace s cílovými skupinami
Předmětem je komunikace se třemi specifickými cílovými skupinami z řad žadatelů, jejímž cílem je zvýšit informovanost a zájem těchto skupin o program LIFE.
Byly vymezeny tři základní cílové skupiny:
- neziskové organizace
- veřejné instituce
- soukromé instituce a komerční podniky
- výstupy: vytvoření databáze kontaktů, navázání spolupráce s vybranými neziskovkami, průběžná komunikace; distribuce PR výstupů NNO; osloveno napřímo všech 14 krajů ČR, minimálně 4 vysokých škol a 8 dalších institucí; osloveno napřímo min. 12 soukromých institucí
- plánujeme: další oslovování a schůzky
A13 Poskytování odborných konzultací
Tato aktivita napomůže zkvalitnit konzultační služby poskytované žadatelům národním kontaktním místem. Pro účely správného nasměrování žadatelů při výběru projektových témat a aktivit, tak, aby byly v souladu s prioritami programu LIFE a přispívaly k integraci jiných politik do životního prostředí, je zapotřebí využít externí pomoc profesionálů, kteří dané problematice rozumí, mají praktické zkušenosti v oboru a aktuální informace o vývoji evropské i národní environmentální legislativě v dané oblasti.
- výstupy: poskytnuté konzultace
- plánujeme: další poskytování odborných konzultací
A14 Předávání zkušeností s jinými NCPs
Cílem je získat a aplikovat nejlepší zkušenosti jiných vybraných kontaktních míst s propagací programu a prací se žadateli/příjemci v českých podmínkách.
- výstupy: spolupráce s jinými NCPs zatím probíhá při příležitosti organizovaných setkání (LIFE Committee meeting, CAP Training Brussels, CAP projects meeting Budapest) a na základě ad-hoc e-mailové korespondence. Naplánované cesty zatím nebyly uskutečněny.
- plánujeme: návštěvu min. 2 NCPs v roce 2018
A15 Sdílení best practice s úspěšnými řešiteli projektů
Aktivita se zaměřuje na zajištění návštěv realizovaných projektů současnými žadateli s cílem výměny zkušeností a předání nejlepší praxe. Účastníci cest se seznámí s jak s řešením environmentálních problémů, tak i se způsobem řízení a vedení projektu podávaného do programu LIFE.
- výstupy: výměna zkušenost v rámci tzv. „píšícího semináře“ konaného v roce 2015 a 2016 ve Veselí nad Moravou a Bratislavě, terénní exkurze Záchrana lužních stanovišť v povodí Morávky a LIFE2Water; Všeobecné podmínky účasti na exkurzích; návštěvy zahraničních projektů na Slovensku a v Rakousku
- plánujeme: uskutečnit návštěvu min. 2 zahraniční projektů v roce 2018
B2 Sledování dopadu projektu
Zpráva shrnující dosavadní průběh a dopady projektu včetně úspěchů a překážek během realizace. Součástí je i výhled do dalšího období projektu.
- výstupy: 1. zpráva Monitoring of project impact no. 1
- plánujeme: 2. zprávu Monitoring of project impact no. 2
C1 Propagační video
Předmětem této aktivity je natočení krátkého reklamního videa o programu LIFE, který je určen k šíření prostřednictvím internetu i případnému použití v TV. Měl by upoutat pozornost cílových skupin k programu LIFE, zejména na webu LIFE ČR. Spot bude promítán na seminářích a konferencích pořádaných národním kontaktním místem. Spot je prvním seznámením s programem, krátkou informací o jeho smyslu a možnostech.
- výstup: propagační video umístěné na webových stránkách programu LIFE
- plánujeme: promítání na seminářích organizovaných NKM ČR, promítání na akcích pořádaných spolupracujícími informačními centry, případně jinými spolupracujícími organizacemi
C2 Dodávka propagačních produktů
Výběrovým řízením bude vybrán dodavatel propagačních předmětů k projektu a programu LIFE. Propagační předměty budou distribuovány na infoseminářích i veletrzích projektů LIFE, při návštěvách zahraničních projektů i individuálních konzultacích. Součástí propagačních produktů bude i vytvoření a dodávka přenositelného roll-upu s tématikou programu LIFE. Dodávka je zajišťována subdodavatelsky prostřednictvím partnera Salamandr.
- výstupy: 200 ks triček, 200 ks bavlněných tašek, 1 000 ks propisek (keramických/gelových), 200 ks diářů (atypické A6), 200 ks stolních kalendářů, 1 000 ks pracovních desek s potiskem, 1 000 ks poznámkových bloků A4, 250 ks víceúčelových šátků a 1 000 ks čokoládek s potiskem LIFE, 1 roll-up
- plánujeme: dokončeno
C3 Propagační film
V rámci této aktivity bude připraven zhruba dvacetiminutový dokumentární film o úspěšných projektech LIFE a jejich dopadů na životní prostředí. Cílem je informovat nejen potencionální zájemce o možnostech programu, ale i širší veřejnost o prospěšnosti projektů a jejich společenském významu.
- výstup: realizuje se
- plánujeme: 1 film
C4 Informační kampaň
Mediální informační kampaň má za úkol zajistit souvislý tok informací o programu LIFE jako finančního nástroje EU a jeho možnostech v ČR. Informace o programu budou zpracovány v odborných a informačně bohatých článcích, které budou cíleny na konkrétní cílové skupiny žadatelů a na média, která je oslovují. Součástí mediálních aktivit je distribuce tiskových zpráv, příprava newsletteru na webu programu LIFE a organizace tiskových konferencí.
- výstup: V rámci této kampaně vyšlo několik článků v tištěných i internetových médiích a na webových stránkách programu LIFE. Připravujeme tiskové zprávy a rovněž vyšlo několik článků v časopise Priorita. Od června roku 2016 vychází měsíčně newsletter na webových stránkách programu LIFE. V prosinci 2016 byla uzavřena smlouva s PR agenturou, která se bude podílet na informační kampani v roce 2017. Díky této spolupráci došlo ke zveřejnění článků v regionálních médiích, v tištěných a elektronických ekonomických a zpravodajských médiích i v médiích různých asociací, svazů a sdružení. V březnu a říjnu 2017 se uskutečnily 2 tiskové konference.
- plánujeme: měsíční vydávání newsletteru, články do časopisu Priorita, vydávání tiskových zpráv a článků
C5 Infosemináře
Jednotlivé prioritní oblasti v rámci dvou základních podprogramů se v některých podmínkách/informacích liší, proto pořádáme specifické semináře pro žadatele dle tematického vymezení záměru jejich projektu.
- výstupy: 3 specifické semináře uskutečněné v Brně, Praze a Švagrově v roce 2015; 5 specifických seminářů uskutečněných v Českých Budějovicích, Ostravě a Brně v roce 2016; 6 specificických seminářů v Hradci Králové, Olomouci a Praze v roce 2017, 1 specifický seminář v Praze v roce 2018. Každý rok se rovněž uskutečnily základní a píšící semináře, případně i konzultační dny.
- plánujeme: semináře/konzultační dny dle aktuální potřeby/zájmu
C6 Webové stránky a sociální sítě
Webové stránky projektu slouží k posílení informovanosti žadatelů o programu LIFE. Obsah a struktura stránek reaguje na aktuální potřeby vyplývající z průběhu projektu. Uživatelé zde najdou jak aktuální informace, tak výstupní materiály projektu. Webové stránky jsou klíčové pro ucelené shromáždění podkladů pro žadatele a snadné nalezení i prezentaci těchto materiálů, pro komunikaci s žadateli a přístup k databázi kontaktů.
- výstupy: webové stránky projektu, profil na Facebooku a LinkdedIn, fotosoutěž
- plánujeme: průběžná aktualizace a doplňování informací
C7 Veletrh LIFE projektů
Cílem veletrhu je sezvat na jedno místo zástupce úspěšných řešitelů projektů LIFE a potenciální žadatele, čímž bude vytvořena platforma pro neformální setkání řešitelů projektů a výměnu zkušeností i kontaktů za účelem dalšího rozvoje spolupráce a kvality projektů.
- výstupy: prezentace programu LIFE a 2 tuzemských projektů na Veletrhu věda-výzkum-inovace 2016 v Brně, veletrh LIFE projektů v rámci NGO Marketu 2016 v Praze za účasti 7 zahraničních a 5 českých projektů LIFE, 25 let sítě NATURA 2000 a programu LIFE, Loučeň – čistá mobilita, NGO Market 2018
- plánujeme: dokončeno