Jak předložit vynikající návrh?
7 tipů pro vás
1. Začněte včas…začněte hned!
2. Přečtěte si relevantní informace.
- Dokumenty k výzvám LIFE pro jednotlivé podprogramy, témata, popis základních podmínek, podmínky způsobilosti a přípustnosti, seznam zemí, finanční prostředky a provozní kapacity, kritéria a postup hodnocení, bodové hodnocení a informace o financování atd.
- Formuláře a šablony pro předkládání žádostí: základní formuláře a návody k vypracování a předložení návrhu
- Záznamy z informačních zasedání a prezentace (po informačním dni)
- Online příručka portálu
- Portál s nejčastějšími dotazy
3. Vyberte si svůj nápad, dobře ho strukturujte a držte se ho!
Zeptejte se sami sebe, zda máte:
– projektový nápad/cíl, který spadá do některého z témat?
– jasnou představu o současném stavu (výzkumu nebo trhu) a jeho východiscích?
– jasnou představu o tom, jak cíl převést do konkrétní podoby?
– jasnou představu o cílové skupině (cílových skupinách)?
– jasnou cestu ke změně – jaký dopad chcete dosáhnout?
4. Vytvoření dobrého konsorcia
– Buďte konzistentní – konsorcium musí odpovídat cílům a cílovým skupinám
– Komplementarita – kombinujte různé kompetence a zázemí, ale v souladu s logikou
– Každý z partnerů musí mít odpovídající odborné znalosti a relevantní roli
– Specifická role se musí odrážet i v přidělování zdrojů; žádné náhodné podíly na rozpočtu
– Zapojte partnery do přípravy – dohodněte se na plánu vstupů; vyhněte se překvapením po předložení
– Nezakrývejte mapu EU a uměle nerozšiřujte konsorcium!
5. Vytvoření rozpočtu
– Definujte svůj rozpočet „zdola nahoru“
– Nejprve popište úkoly – pak přidělte zdroje – pak vypočítejte rozpočet
– Pravidelně kontrolujte konzistenci při postupu:
- přiměřenou váhu zdrojů napříč pracovních balíčků a úkolů
- přiměřenost zdrojů u jednotlivých partnerů.
6. Při psaní návrhu…
– Vylaďte svůj nápad na projekt a přizpůsobte ho cílové skupině.
– Definujte deltu svého projektu – co se díky vašemu projektu změní?
– Promyslete svou metodiku – definujte hlavní pracovní kroky a vzájemné vazby mezi nimi
– Komunikace a šíření informací: co, pro koho, jak, jak často, za jakým účelem to děláte?
7. Závěrečné doladění
– Kontrola úplnosti návrhu
– Zkontrolujte konzistenci popisu činností a rozpočtu
– Požádejte „informovanou osobu zvenčí“ o kritické přečtení a zpětnou vazbu
– Pokud máte možnost, nechte si zkontrolovat rodilým mluvčím angličtinu
PROJEKTOVÝ „DESIGN“ ŽÁDOSTI
Dobrý návrh
– dobře připravená analýza problému, současného stavu a navrhovaného řešení (základní linie)zapojení – klíčových zúčastněných stran (včetně uživatelů)
– důkladné posouzení dopadů v průběhu životního cyklu navrhovaného řešení
– jasná strategie, jak udržet a znásobit dopady
Běžně se vyskytující problémy
– nedostatečné základní informace (proč, kdo a jak)
– odůvodnění projektů je definováno v průběhu projektu
– příliš široké cíle, příliš mnoho cílů
– špatné partnerství (partneři neodpovídají z hlediska know how nebo nedostatečného rozpočtu)
– příliš optimistické / nerealistické nebo nedostatečné vyčíslení dopadů
– replikace zaměňována s vytvářením sítí a šířením informací
– nejasné plány na udržení projektu/výsledků po skončení projektu
ČEMU PŘI PSANÍ ŽÁDOSTI VĚNOVAT POZORNOST
1. Popis výchozího stavu by měl být dostatečně jasný, protože je nezbytný pro vyhodnocení potenciálu projektu.
2. Pořadí činností by mělo být logické a jasně propojené s popisem projektu.
3. Očekávané výsledky a kvantitativní odhady dopadů projektů (v průběhu a po skončení projektu).
4. Aktivity/plány pro zajištění udržitelnosti výsledků projektu jsou naprosto zásadní!
5. Je třeba vzít v úvahu převzetí a replikaci a dobře připravit a koncipovat související akce projektu.
6. Jasný popis příjemce zapojeného do konkrétních akcí.
7. Omezte počet akcí na ty, které jsou nezbytné pro dosažení cílů projektu.
8. Soudržnost popisu a výstupů v části B a v pracovních balíčcích.
9. Struktura partnerství hledejte komplementaritu a vyhněte se nadbytečným odborným znalostem (měly by být zapojeny klíčové zúčastněné strany).
10. Doba trvání projektu by měla zohlednit:
– dostatek času na shromáždění informací o dopadu projektových činností,
– zpoždění při získávání povolení a oprávnění,
– rezerva pro případ neočekávaných událostí
11. Ujistěte se, že splňujete požadavky na komunikaci.
12. Přemýšlejte o schůzkách platformy a síťových akcích.
Některé získané poznatky
- Jasné zaměření, nesnažit se řešit příliš mnoho aspektů/oblastí práce,
- pečlivě zkontrolujte, zda je povoleno a/nebo podporováno zabývat se více tématy než jednu oblast/aspekt (nebo dílčí oblast),
- konkrétní činnosti je třeba představit podrobně; vyvarujte se nadbytečných činností a popisům na vysoké úrovni,
- navrhované činnosti musí definovat jasný výchozí bod (např. existující mezery) + vysvětlit kontext (včetně politiky, trhu, technologií),
- navrhované činnosti musí věrohodně vést ke konkrétním výsledkům a dopadům,
- zásadní jsou jasné a cílené strategie zapojení zúčastněných stran.